Restart
Stappenplan voor op school
|
Een game over opnieuw beginnen in een ander land
Restart is een educatief programma over migratie. Leerlingen kijken vanuit zichzelf naar de motieven van migranten en ervaren de uitdagingen (of obstakels) die je tegen komt als je ergens opnieuw begint. Met speelse en (inter)actieve opdrachten in de voorbereiding op school en op diverse locaties in het Openluchtmuseum ontdekken leerlingen dat de huidige uitdagingen van migratie herkenbaar en van alle tijden zijn.
Het programma maakt onderdeel uit van het canonvenster 'Veelkleurig Nederland'.
Doelgroep
Onderbouw (klas 1 en 2) voortgezet onderwijs: VMBO-T/ Havo/ Vwo.
Doelstellingen
Hoofddoelstelling: leerlingen krijgen een beter begrip en inzicht in zichzelf en in de samenleving.
Deeldoelstellingen:
- Leerlingen beseffen dat er verschillende motieven zijn voor migratie en ze leren deze te herkennen. Daarnaast herkennen zij dat migranten ondanks deze verschillende motieven veel gemeenschappelijke en universele ervaringen hebben bij het zich vestigen in een nieuw land.
- Leerlingen beseffen dat migratie van alle tijden is.
- Leerlingen leren verschillende bronnen te gebruiken om informatie te vergaren. Ze werken met authentieke gebouwen en objecten, audio, film en museale presentaties.
- Aansluiting bij curriculum geschiedenis, aardrijkskunde en maatschappij
- Vakoverstijgend: themaprojecten over jezelf en de maatschappij
- Tijdvak van Televisie en Computer
- Canonvenster Veelkleurig Nederland
Kerndoelen onderbouw VO: onderdeel E: Mens en Maatschappij
Kerndoel 36: Meningvorming
Kerndoel 37: Historische basiskennis
Kerndoel 40: Omgaan met historische bronnen
Kerndoel 43: Cultuurverschillen in Nederland
Kerndoel 46: Arm en rijk
Kerndoel 47: Oorlog, vrede en mensenrechten
Inhoudelijke uitgangspunten van het programma
Wat we willen vertellen aan de leerlingen:
Waarom ga je opnieuw beginnen in een ander land en hoe is het om dat te doen? Verondersteld wordt dat leerlingen vanuit hun eigen omgeving en situatie bekend zijn met problemen en weerstanden in de maatschappij met betrekking tot migranten. Leerlingen weten dat er migranten zijn en dat er soms problemen zijn.
Inhoudelijk uitgangspunt:
Migratie is begrijpelijk, best moeilijk en niet nieuw.
Bij begrijpelijk gaat het om kennis van begrippen rondom migratie en kennis en inzicht in de motieven ervan. Voor de motieven wordt ingezoomd op de drie peilers: veiligheid, beter leven en liefde. Resultaat bij leerlingen: Nu snap ik waarom iemand weg zou willen/moeten uit zijn eigen land.
Bij best moeilijk gaat het om inzicht in obstakels die migranten tegenkomen bij het opnieuw beginnen in een ander land. Dit zijn voor een groot deel universele ervaringen die te maken hebben met basale menselijke gevoelens en behoeftes: bv. heimwee hebben, contact leggen, werk zoeken, de taal leren en wennen aan vreemde dingen (door zowel nieuwkomers als bestaande bewoners).
Resultaat bij de leerlingen: Besef dat het niet vanzelf gaat en dat het niet gemakkelijk is ergens nieuw te zijn.
Bij niet nieuw gaat het om besef dat migratie niet iets is dat alleen tegenwoordig speelt.
Resultaat bij leerlingen: Besef dat al (veel) vroeger ook al mensen naar en vanuit Nederland migreerden. Het maakt deel uit van de geschiedenis van Nederland.
Stappen
In het programma zitten voor het bovenstaande de volgende stappen:
- Interesse kweken / relevant maken (zowel inhoudelijk, als in goede positie voor spel plaatsen)
- Onderzoeken / ontdekken / beleven
- Inzicht / overzicht / begrip
Minder programma informatie
Voor op school
Voorbereiding
De game Restart is een project dat zich zowel op school als in het museum afspeelt. Op school doet u een voorbereiding op en een afsluiting na het museumbezoek.